JA SHAHIT JA GAZI

Komiteti i fshehtë i Shqiptarëve në Stamboll.
eUdhëtimii Bedri Përmetit në Dibër
"Udherëfenjësi i trimave te
Komitetit të Shqipërisë" .
Vajza e Bilal Çelës tregon.

Komiteti i Fshehtë i Shqiptarëve në Satmboll
më në fund e kishte kuptuar se në fillim të këtij
shekulli duhej kaluar nga lufta politike në atë
të armatosur. Për këtë, jo vetëm që u bënte thirrje
gjithě komitëve në vilajetet shqiptare, por kishte
organizuar edhe trimat shqiptarë që do të
luftonin me armë në dorë për çlirimin e
Shqipërisë, me moton: "Ja shahit, ja gazi"
(vdekje o fitim)
Si përsa i përket shtratit të bëmave te
shqiptarëve në tëë mirë të çështjes kombëtare,
ashtu dhe të mundësisë më të lehtë të
komunikimit me komitetin e Stambollit, Vilajeti
i Manastirit në vitet e para të shekullit XX u bëë
nga shqip tarët qendra e lëvizjes kombëtare
shgiptare. Në këtë kohë Komiteti i Manastirit shpërndau "Udhë-rréfenjes i trimave, Komiteti
Shqipërise". Ka mendim që ky udherréfenia
eshte shkruajtur nga fundi i vitit 1905
Njé bashkohës e veprimtar 1 Komitetit t

Fshehtë të Manastirit " Për lirinë e Shqipërise
e kthenë një vit më pas, më 1904.
Nga ana tjetër komiteti i trimave "Ja shahit. in
gazi ishte krijuar kohë më parë në stamboll dhe
veproi deri në nëntor të vitit 1912 duke furnizuar
me "kontigjente" të reja vilajetet shqiptare pa i
hequr këtë të drejtë komiteteve në Shqipëri.
Por pavarësisht nga kjo, antarét e komitetit
"Ja shahit, ja gazi mund të jenë organizuar më
paré dhe "udhërëfenjësi ...u shtyp a erdhi në
Manastir nga fundi i nëntorit vitit 1905, kohë në
të cilin Bilal Cela ishte vrarë.
Sidoqoftë "Bilal Çela, Taf Izvira, Mersim e
Selim Dema, që para krijimit të komitetit të
Manastirit mbanin të shkruajtur nëqylaf fjalët
"Ja shahit, ja gazi"7. Më vonë antar u bënë dhe
shumë dibranë të tjeré e ndër ta dhe Destan Puca
që deri në vitin 1939 familja ia ruante qylahin e
tij me këto fjalë%, Por edhe në "Udhërëfyesin
...ishte paraparë dhe të shkruajtur në faqen e
parë motoja "Liri a vdekje"99
shpërndau "Udhë-rréfenjes i trimave, Komiteti
Shqipërise". Ka mendim që ky udherréfenia
eshte shkruajtur nga fundi i vitit 1905
Njé bashkohës e veprimtar 1 Komitetit t
Fshehtë të Manastirit " Për lirinë e Shqipërise
e kthenë një vit më pas, më 1904.
Nga ana tjetër komiteti i trimave "Ja shahit. in
gazi ishte krijuar kohë më parë në stamboll dhe
veproi deri në nëntor të vitit 1912 duke furnizuar
me "kontigjente" të reja vilajetet shqiptare pa i
hequr këtë të drejtë komiteteve në Shqipëri.
Por pavarësisht nga kjo, antarét e komitetit
"Ja shahit, ja gazi mund të jenë organizuar më
paré dhe "udhërëfenjësi ...u shtyp a erdhi në
Manastir nga fundi i nëntorit vitit 1905, kohë në
të cilin Bilal Cela ishte vrarë.
Sidoqoftë "Bilal Çela, Taf Izvira, Mersim e
Selim Dema, që para krijimit të komitetit të
Manastirit mbanin të shkruajtur nëqylaf fjalët
"Ja shahit, ja gazi"7. Më vonë antar u bënë dhe
shumë dibranë të tjeré e ndër ta dhe Destan Puca
që deri në vitin 1939 familja ia ruante qylahin e
tij me këto fjalë%, Por edhe në "Udhërëfyesin
...ishte paraparë dhe të shkruajtur në faqen e
parë motoja "Liri a vdekje"99
shpërndau "Udhë-rréfenjes i trimave, Komiteti
Shqipërise". Ka mendim që ky udherréfenia
eshte shkruajtur nga fundi i vitit 1905
Njé bashkohës e veprimtar 1 Komitetit t
Fshehtë të Manastirit " Për lirinë e Shqipërise
e kthenë një vit më pas, më 1904.
Nga ana tjetër komiteti i trimave "Ja shahit. in
gazi ishte krijuar kohë më parë në stamboll dhe
veproi deri në nëntor të vitit 1912 duke furnizuar
me "kontigjente" të reja vilajetet shqiptare pa i
hequr këtë të drejtë komiteteve në Shqipëri.
Por pavarësisht nga kjo, antarét e komitetit
"Ja shahit, ja gazi mund të jenë organizuar më
paré dhe "udhërëfenjësi ...u shtyp a erdhi në
Manastir nga fundi i nëntorit vitit 1905, kohë në
të cilin Bilal Cela ishte vrarë.
Sidoqoftë "Bilal Çela, Taf Izvira, Mersim e
Selim Dema, që para krijimit të komitetit të
Manastirit mbanin të shkruajtur nëqylaf fjalët
"Ja shahit, ja gazi"7. Më vonë antar u bënë dhe
shumë dibranë të tjeré e ndër ta dhe Destan Puca
që deri në vitin 1939 familja ia ruante qylahin e
tij me këto fjalë%, Por edhe në "Udhërëfyesin
...ishte paraparë dhe të shkruajtur në faqen e
parë motoja "Liri a vdekje"99
Nuk disponojmë dokumente të drgjpërdrejtaa
te veprimtarise te komitetit "Ja shahit, ja gazi
por duket se çetave të Bilal Celës, Sul Hupit,
Sheh Sulës, Baftjar Dodès u ishin shtuar edhe
ata të Mërsim Demés, Sefedin e Ali Pustines,
etj. Gjithesesi, këta çeta edhe pse ishin te
pavarura dhe veprimet e tyre kishin karakter
autonom, ata pérbenin njeë fuqi goditèse te nmire
e të suksesshme ne kuadrin kombetar.
Nese i besojmë shkrimit të K.Bitovskit ne
"Nova Makedonija" se në verën e vitit 1892 1
famshmi" tradhëtar Bilal Ballanca me 400
shqiptarë u lëshua në Ohër dhe në një muaj
operacion, vodhi dhjetra katunde e vranë
trembédhjetë vetë... dhe në se këto krime
kishin karakter politik , atëherè duhet pranuar
një e věrtetë e pakundërshtueshme, enjohur dhe
e vertetuar shkencèrisht: hajdutrit, dhe vrasèsit
(në rastin tonë 400 vetë), është vështirë të
mbahen nën komande, kur dihen karakteret dhe
qellimete tyre ordiner. Ne na duket mëi afërt e
më bindës supozimi, që komiteti i Stambollit
duke ditur veprimtarinë atdhetare të deri
athershme të Bilal Çelës dhe çetës së tij, ta ketë
afruar e instruktuar në interes të idesë
kombětare. Me krijimin e Komitetit te Fshehtë
të Manastirit "Për Lirinë e Shqipërisë" këto
kontigjente trimash të Shqiperisë nisèn t'i
merrnin udhzimet jo më nga Stambolli.por nga Manastiri. Ka një të dhene interesante, bimde
për antarësimine Bilal eles në Komiteti
Fshehtë të Manastirit.
dese
tin e
Ne nyjen 12 të "Udhė-rrëfenjës të trimas
ko-miteti i Shqipërisë", parashihej organizimi
forcave të fshehta nëpër katunde si ndihmêse te
çetave të armatosura nga survejimet e ndiekiekjet
eautoriteteve ushtarake e civile turke. Në e nga
këta të trupave të fshehta dilte ndonjé tradhtar
në fillim të këshillohej e nëse nuk bindej "athere
do vendosur vrasja e tyre pa fjalë",102 Bedr
Përmeti thotë: "Bej Baba (Halit Perzeshta) në
fillim të vitit 1905 më nisi per ne Dibër, që të
merresh vesh me njerëz të përshtatshëm për të
rekrutuar komitat që na duhen. U mora vesh me
disa krerë të malësisë; ata më dhanë fjalën gë
janë gati në çdo cast që të vijnë në ndihmë të
çështjes kombëtare.0 Një nga këta krerë
padyshim ka qënë edhe Bilal Çela.
Në kujtimet e vajzës së Bilal Çelës lexojmë
një fakt që konfirmohet me nyjen 12 të "Udherrëfenjësit... "
" Një ditë babai u grind me vëllain, Maliqin,
se perse ky nuk jepte dorëhegjen nga posu
kadiut e të merrej me tregëti. Ai kishte dhene
jalen për të mose lëshuar pushkën nga dora kundra Turqise dhe nuk ishte né të miré te
kombit që të dy vëllezërit të kishin dy qendrime.
Por mixha, Maliqi, që dhe ai punonte pér
çështjen kombetare, por jo me armë, qendronte
në të tijen. Pas kesaj grindje babai organizon
Kaçakëte tij dhe i bie një kollone turke në Qafe
të Xhavatës, ku u tha se nuk mbeti asnjë gjalle.
Kur u kthye takoi mixhën dhe i tha: "Hajde, o
kadi, gjykoi trimat e Dibrës se kanë ba gjak në
Xhavatë, kanë vra turq sa janë ngop dhe do te
luftojnëse s bën, s'ka rrugë jetër: vdekje o fitim
Mixha i përgjigjet se postin e kadiut e mbante
për të jetuar e jo për të gjykuar shqipëtarët. "Jo
or jo, -ia kthen baba duke i rrudhur vetullat e
trasha si dy shkurre të mbuluara me déborë,
nuk na duhen ato para, por kombi, kombi."104
"Ky ishte babai im, Bilal Çela që për
Shqipninë nuk ia falte dhe vëllait".
Bilal Çela do ta vazhdonte luftën, jo vetëm
kundra Turqisë, por dhe kundra të gjithë atyre
që nukishërbenin çështjes kombětare shqiptare,
me moton e njohur: "Ja shahit, ja gazi" (Vdekje o Fitim)
Autoritetet ushtarake turke, popullsia sllave,
individë të veçantë të shitur, shqiptarë e
maqedons, u vunë me mish e shpirt për të
eleminuar kaçakun e çartun Bilal Çelën dhe  çetën e tij.










                         "Pa u çlirue Shqipnia,nuk e lëshoj pushkën nga dora"