NJE LEGJENDE






Prejardhja e fisit Çela.
Levizjet demografike.
Legjenda e shpendit patë.
Fisi ilir i Partinve.
Gjergj Çuli i viti 1467.

Fiset e krahinave verilindore të Shqipërise,
gjatë lëvizjeve të lira në drejtim të lindjes dhe
jugperëndimit, diku nga hasmëritë, diku nga
kërkesat për të gjetur kushte më të mira jetese,
ranë nga malet në fusha e në afërsi të qyteteve.
Këtë fat pati dhe fisi Çela nga viset shqiptare
në Mal të Zi. Sipas tregimtarėve gojor, i pari 1
tyre Sali Çela, kishte rënë bashkë me djemtë nga
Mali i Zi në Shalë e prej aty nëë Shtojë të
Shkodrës. Por dhe prej Shkodre lëvizën dheu
vendosën në Plana të Milotit.' Siç duket, me
vdekjene Salës, familja patriarkale prej më se
60 veta u shpërbë duke marrë drejtime të
ndryshme. Katër vëllezërit: Shahini, Dylejmani,
Kurti dhe Hyseni vendosen në Gurrë të Madhe
të Matit: ndërsa Qamili në Velçan të Pogradecit.2
Dera e tyre, dere me prejardhje klerikesh
katolik, para islamizmit, kishte nxjerre ka tër
priftêrinj me emêr. Qenë të ndershem, bujar, por
dhe te sertë. Dera e tyre, derë bujare, duke e
mbajtur gjthnjë çelë i dha fisit mbiemrine
nderuar Çela. Si më të organizurit mbetën elët
e Matit. Këta ruajtën me fanatizeêm
vetegeverisjen tradicionale autonome te
Dajraktarizmit viril. Por dhe katundi Gurrë
VMatit nuk ndryshonte nga Pllana e Milotit, ge
pa dyshim, i vuri në kërkim të një toke me të
begatshme.
Mê plaku u kishte thënë se po të kapnin një
pate te egër dhe ta lëshonin, aty ku do të ulej
ajo, 1shte toka e bekueshme që do t'iu sillte
mbarësi.
Pas një farë kohe dhe shpendi fatlum ishte
kapur. "Koha më e përshta tshme,-kishte thënë
plaku,-asht në të lemun të diellit". Çasti po
afrohej. Dielli kishte nisur të skuqte horizontin.
Plaku e kish mbërthyer shpendin mes duarve
sikur mbante peshën e gjithë globit. E ngriti mbi
kokë, e pasi i uron fluturim të qetë, i lutet Zotit
që të ulet në një vend që tiu gjindte tokën e
deshiruar.
Shpendi, përplasi krahët dy-tre herë, çau si
shigjetë në drejtim të luginës së Matit, e pasi
bëri disa fluturime në ajër, sikur deshte t'ju
thoshte Çelajve "Më shihni, ja do të ulem. Kjo
është toka juaj".
Pata kalon lumin e Matit dhe qetë qetë ulet
nenjë vend që më vonë banorët e quajtën Patin,
nga emëri i shpendit patë që iu gjeti tokén qe
kërkonin. Edhe legjenda tjetër se nga krismat e
armëve në fshatin Gurrë u trembën patat e rane
në Patin nuk është e besueshme.
Ne se i besojmë legjendës, emëri i katundit
Patin vjen nga emëri i shpendit patë.
Te dhënat dokumentare, me pak interpretim,
e shmangin këtë legjendë që tingëllon ftohtë.
Nga fundi i shekullit të II para Krishtit, në tokat
e Durrahut (Durrësit) deri në rrjedhjene
poshtme të lumit të Matit nisi të jetonte fisi ilir i
Partinëve." Nëse pranojmëë metastazën, rënia e
gërmës r, që është e zakonshme në shqipe dhe
çvendosjen e këtij fisi në drejtim të lindjes,
atëherë kemi të bejmë me emërin e pastër ilir
"patinët" e, për rrjedhoje, dhe të vendit që mori
emërin e fisit në trajtën e sotme Patin.
Në dokumentat osmane emërine fshatit
Patin e hasim në vitin 1467. Në këtë dokument
të tërheq vëmendjen banori Gjergj Çuli.
Në se gërma U dhe I të mbiemrit Çuli ka rënë
dhe është ngritur gèrma E dhe A atëherë nuk ka
dyshim se Gjergj Guli (Çeli) i vitit 1467 është
parardhěësi i fisit të sotëm të Çeleve të Patinit.E dhena gojore se fisi i sotëm I Çeleve te
Patinit vjen nga kater priftërinj qe e kishin
mbajtur derën çelë e pasardhësite tyre morën
për mbiemër gjestin e tyre bujar tingëllon ftohët.
Në të vërtetë në "Defterin e Vilajetit të
Dibrës, Dulgobordës, Rjekës, Çermenikes.. të
vititl467", figurojnë dy priftërinj: Dom Sendisi
dhe Dom Petra por nuk ka bindje se kêta dy
prittêrinj dhe jo katër sic na transmetojnë
tregimtarët gojor, e kanë mbajtur deren çelé e
nga ky gjest, pasardhësit e tyre nisën të thirren
me mbiemrin Gela.
Gjithësesi, Çelet si shumica e fiseve të
Shqipërisë verilindore, kanë bërë lëvizje të lira
duke u vendosur në Shkodër, Pogradec,
Peshkopi, Dibër të Madhe, Tiranë, e deri në
Amerikë. Por 'zemra" thonë ata, "ngeli në Patin
të Matit"
Në Patin, më 1840, lindi Bilal Çela i cili më
vonë do të njihet dhe me mbiemrin Ballanca.
Në këtë mjedis, mes turbullirave e
hasmërive, nis të hedh shtate të burrërohët Bilal
Çela. Që në fëmijëri ishin vënë re ndjenja
shpërthyese që dalëngadalë po gatuanin e
formonin luftëtarin atdhetar të çështjes
kombëtare.
Tregimtarët gojor tregojnë se Bilal Çela ishte
një njeri me trup të madh, i pashëm e i shëendetshëm. "Kur kërcente dridhej toka
thonë për të. Ai ishte njëvalltar shumë i mirë.
Kërcente shumë bukur e me gjithë shpirt vallet
dyshe dibrane".
Per vrasje brenda fisit u detyrua t'i kthente
kurrizin Patinit për të mos e parë kurrë më. Ai
do të ecte drejt Dibrës ku do të bënte emër si
atdhetar e dalëzot i krahinave shqiptare nga
shtypja e egër turke e synimet aneksioniste të

monarkive të Ballkanit.

                         "Pa u çlirue Shqipnia,nuk e lëshoj pushkën nga dora"