NE VALEN E LUFTES PER LIRI E PAVARSI







Vendosja e Bilal Çelës në Ballancě.
Njohja me figura të shquara atdhetare
Dibrane.
Ndërtimi i kullës nga mjeshtrat
Maqedone.
Denigrimi i historiografëve maqedon.


Në vitin 1890 Bilal Çela, u vendos në
katundin Ballancë të Dibrës të Madhe pranë
të vëllait, Maliqit. Çështë e vërteta Ballanca nuk
ndryshonte shumë nga Bllaca si nga
prodhueshmëria e kulturave bujqésore, ashtu
dhe nga mbarështimi i blegtorisë. Madje
zakonet, traditat, ritet fetare ishin po ata.
Ballanca në dokumentet osmane përmendet
qé në vitin 1467 me emërin Balanis katund i
braktisur nga banorët. Dhe kjo për vetë faktin
se ishte në ballë të betejave të Skënderbeut
kundra turqve: Koxhaxhiku (Sfetigradi),
Mokrena, Pollogu në lindje; Otoneta në
juglindje; Meçadi, Modrisa në jug dhe Oranik
në perëndim. Në dokumentet kishtare Ballanca
përmendet në vitin 1863 "në përkujtim të kishe
XIX jetonin 295 shqip tarë myslimane. Dhjetë viet
më vonë pati një rritje prej 60 shtepi dhe në vitin
1954 katundi Ballancë numëronte l4l shqiptar
të shejtit Jovan Bigorski"es. Në fund të shekul
(75 meshkuj dhe 66 femra)o.
Këto luhatje demografike, brenda një harku
kohor prej jo më shumē se 50 vjet, e kanë
burimin tek masat e ashpra të pushtetit politik
të Beogradit zyrtar për largimin e shqiptarëve
nga trojete tyre nëpërgjithësi dhe të ballancasve
në veçarnti.
Në Ballancë, Bilali ndërtoi shtëpi, në çiflikun
gë kishte blerëi vëllai, Maliqi. Por shumë shpejt
u lindën mosmarrveshje të karakterit politik.
Maliqi që kishte mbaruar shkollën në Stamboll
për kadi (gjykatës) ishte emëruar me punë në
Dibër të Madhe. Kjo nuk i pëlqente Bilalit. E,
për këtë e kishte sugjeruar disa herë ta linte
punën e kadiut e të merrej me tregti"
Vendosja e Bilal Çelës në Ballancë, veç
përmirësimit disi të gjendjes ekonomike,
shenon dhe një eveniment tjetër të rëndësishëm:
pjesëmarrjen përfundimisht të tij në çështjet
atdhetare. Këtu ishte më afër e më në kontakt te
problemeve kombëtare. Dibra e Madhe, kjo
vatër e fuqishme atdhetare e lëvizjes shqiptare,
që lidhte katër vilajetet shqip tare nga njera ane,
Manastiri nga ana tjetër që u bë prej shqiptareve
një shtet brenda shtetit politik turk, i dhanë forcë
e përkushtim Bilal Çelës, që ta vazhdonte luftën
dhe mëme forcë kundra turqve osmane.
Në këtë kohë ai njihet, miqësohet e
bashkrendon me figurat më të qënësishme te
lëvizjes kombëtare dibrane si Selim Rusin, Kadri
Fishtin, Jusuf Karahasanin, Shaqir Dacin,
Abdulla Gojë Drinin (Rushitin) e Strugës, etj.
Në këtë kohë është për tu theksuar dhe një
shtëpisësë Bilal
fakt kuptim plotë: ndërtimi
Çelës nga vetë mjeshtrit maqedonas (bullgar)
dhe banortë vendas pa shpërblim, kur dihet se
ai ishte bërë "syrgjyn" që në kohën e Dervish
pashës.
Ky fakt tregon se sa të pathemelta janë
pohimet e historiografve maqedonë Rusiç,
Bitovski, Buxharovski, etj. Që denigrojnë
qellimshëm figurën atdhetare të "Kaçakut" Bilal
Çela. Merret vesh. Këta autorë duke denigruar
këta figura atdhetare duan të mohojnë lëvizjen
kombëtare shqip tare në të ashtëquajturën
Maqedoni Perëndimore. Latinët e urtë thonin
"Gênje, gënje, se diçka do të mbetet". Dhe në të
vèrtetë nga këta do të ngelet diçka, do të ngelet
turpi dhe pandershmëria profesionale e këtyre

autorève. F'opulli thotë "Nuk mbulohet dielli me
shoshë".
Dhe Rusiçët, Bitkovskët, Buxhrovsket, nuk
mund tëë errësojnë figurat atdhetare dibrane dhe
as levizjen e saj që ka genë e pranishme dhe
percaktuese në çastet kyçe të historise se
popullit shqiptar, por dhe atij maqedone
(bullgar). Historia këtë thotë. Shihni (me gjithëse
këtë e keni bërë) bashkrendimin e çetave dibrane
me ata maqedone (bullgare) siç u quajtën ata
dhe provoni të mohoni promotorin e
bashkërendimit, "Kaçakun" e lirisë, Bilal
Çelën.


                         "Pa u çlirue Shqipnia,nuk e lëshoj pushkën nga dora"